Johnny Mislijevic är den senaste och enda svenska världsmästare i klassen Formel Super A. Därutöver är Johnny även den enda icke Italienska förare som tagit VM titeln åt TonyKart i Formel Super A. 

Karriären inleddes i Kalmar på hösten 1984 då han provade gokart för första gången. Efter att ha kört hyrkart en gång fick han möjlighet att, senare samma vecka, prova på en tävlingskart. Denna test resulterade i att han fick sin första gokart. Chassiet var en Metallic och motorn en Partner 85cc (föregångaren till Raket). Efter några tester rasade tyvärr denna motor och han fick en Raket 85.

I april 1985 var det dags att tävla för första gången. Tävlingen ägde rum i Kristianstad, "Mer-cupen". Klassen var Micro, då utan strypbricka, lång ljuddämpare, 95kg och Carlisle däck.  Det var en regnigt och Johnny låg på tredje plats i finalen, då kedjan hoppade av. Det var ett tråkigt slut på en premiär, men det gjorde Johnny än mer taggad. I nästa tävling, som var sydsvenskan i Jönköping slutade han på 6:e plats. Tredje och sista tävlingen som debutant var sydsvenskan i Kristianstad. Nervositeten gjorde att han tappade sin ledning i finalen och slutade tvåa. Senare på hösten fick Johnny äntligen en ny gokart, en DINO junior. 

Första segern kom med det nya chassiet 1986. Det var i Malmö den 19:e april och första tävlingen för året, Johnnys födelsedag för övrigt. Vinsten gav mersmak och under året följde 8 vinster. Klass Micro hade detta året bytt till liten ljuddämpare, men ännu ingen strypbricka. Däcken som användes var nu Cheng Shin och regndäcken var skurna sliks.

1987 bytte Johnny klass till Mini. Han körde samma gokart som året innan i Micro. Det visade sig vara ett bra år med vinst i säsongens första tävling. Sedan följde ett antal vinster på rad och under året blev det total 12 vinster. Den största tävlingen under året var Ronnie Petterson Memorial i Örebro, där sydsvenskan och förare från övriga Sverige möttes. Johnny vann alla heaten och startade etta i finalen. Tyvärr blev det bara en andraplats i racet trots ett antal misslyckade omkörningsförsök. En besvikelse men det var i sin helhet ett mycket bra år.

Till 1988 bytte Johnny klass till Nordic (nuvarande ICA) och körde en begagnad DINO med PCR motor. Det blev ett inskolningsår och överraskande bra då det första SM:et slutade med en 5:e plats.

1989 kom segrarna i klassen då Johnny fått en ny motor, en Sirio, som visade sig gå väldigt bra.

1990 var ett övergångsår från klass Nordic till Formel-A. Efter flera vinster i Nordic ville Johnny nu börja köra klass Formel A (på den tiden en väldigt stor klass i Sverige). Efter tester med bra resultat kom han att avsluta säsongen 1990 med att köra Formel A på DM Revanche i Köpenhamn. Då med Swiss Hutless "Strato" chassie och Rotax motor.

1991 var året då internationella satsningen inleddes. I april körde han Tyska Mästerskapen i Kerpen Mannheim, där han slutade på 4:e plats. Därfter blev nästa satsning Europamästerskapet i ICA som ägde rum i Ugento, Italien. Efter att ha haft bästa kvaltid blev Johnny otroligt nog utesluten för en alltför hög ljudnivå.

Två månader senare fick Johnny möjligheten att ta revansch på VM i Le Mans, Frankrike, nu i klassen Formel A. En slutlig 5:e plats gjorde att Swiss Hutless i Schweiz fick upp ögonen på honom och stöttade honom. Bla blev det senare samma år en resa till World Cup i Hong Kong, där världseliten samlades. Resultatet blev en andra plats!

Året efter, 1992, blev det EM-serien i Formel Super A med Swiss Hutless chassie och Rotax motor. Resultatet blev en total 7:e plats efter efter bla en andraplats på EM i Belgiens Grand Prix.

1993 var ett kritiskt år, då den begränsade ekonomin styrde satsningen. Trots stödet från Swiss Hutless kostade satsningen mycket pengar. EM gick inte riktigt som förväntat och det som återstod för året var Nordiska Mästerskapen och VM.  I Jönköping blev han Nordisk mästare vilket gav positivt skriveri i tidningarna inför VM. Med knaper ekonomi åkte Johnny och pappa Peter till VM i Laval, Frankrike med ett lånat släp.

Det blev ett mycket bra race där Johnny länge låg fyra i finalen och närapå trea, men slutade femma i mål. Detta race uppmärksammades av TonyKarts ägare Roberto Robazzi som klockade Johnny på olika partier av banan. Senare på hösten 1993 ringde Roberto och knöt Johnny till sig som officiell förare i Tony Kart Racing Team. 

1994 kom de riktigt bra resultaten då ekonomifrågan var löst. Johnny var nu officiell förare åt TonyKart teamet tillsammans med Davide Fore och Jarno Trulli. Chassiet som användes var Esprit och Johnny använde Italsistem motorer som trimmats av Roland Marechal.

Samarbetet fungerade fint mellan Johnny, pappa Peter, mekanikern Giacomo Aliprandi (numera teamchef) och Roberto vilket gjorde att resultaten kom. En andra plats totalt på EM-serien med några delsegrar. På VM i Cordoba, Argentina, startade Johnny trea i finalen och efter 7 varv stoppades segerchanserna då han skulle passera ledaren, men blev påkörd vid omkörning. I krocken halkade Johnny ned till tolfte plats och kunde sluta 6:a. En besvikelse då det kunde blivit mycket bättre resultat.

1995 slutade Johnny sina ingenjörsstudier och bosatte sig i Italien en tid. Med sin tekniska bakgrund fick han jobb som konstruktör och testförare på Tony Kart fabriken.

Andra plats i World Cup i Australien, och seger i vintercupen i Italien gjorde att man hade höga förhoppningar inför EM. Tyvärr spolierade ett revbensbrott hela EM:serien och man fick sikta på VM i Valance, Frankrike, istället.

VM:et var den första tävlingen som Roberto Robazzi satsade på sin egen motor. Många tester hade gjort Vortexmotorerna redo för VM och Johnny bytte från Italsistem till Vortex. I förfinalen hände det som inte fick hända. Vid en omkörning till 4:e plats i förfinalen blev han stående. Omkörda föraren Du Pau hade träffat Johnnys bakfälg, vilket resulterade i en punktering och en startposition långt bak i finalen. Som snabbaste man på bana kunde Johnny avancera från 33:e startruta till en tredje placering i mål. Bra resultat, men när skulle det släppa helt? Kanske var det dags att vinna nästa år?

1996 var Johnnys år med seger totalt i EM totalt och seger i VM. Efter att i VM ha startat från pole position i förfinal och i final tog han äntligen sin efterlängtade titel i South Garda, Italien. Två veckor efter VM segern i Formel Super A deltog han i Formel C (numera Super ICC) VM. Efter att ha varit näst snabbast i finalen och kommit ikapp tvåan på sista varvet fick Johnny nöja sig med VM bronset.

1997 inleddes med en andraplats i World Cup i Brasilien. Tyvärr förstördes segern i EM av en tappad noskona i finalen på EM deltävlingen i Salbris, Frankrike. Två segrar räckte nu endast till en tredje plats totalt. På VM hade Johnny andra tid på tidskörningen och startade trea i finalen. Dock kunde VM titeln inte försvaras pga motorproblem i finalen. (Förlorad kompression pga av en fastsittande kolvring)

Under 1997 försökte Johnny dessutom att ta sig vidare i racingen och kombinerade gokart med lite olika racingbilar och tester i F3. Det slutade med att han 1998 försökte genomföra tyska mästerskapen i Formel 3. Tyvärr kom säsongen att avbrytas pga brist på resurser. Som en fin avslutning kom Johnny att vara i topp på sista officiella F3 testet i Oschersleben.

Året efter kunde man tyvärr inte hitta resurser tillräckligt för en full satsning trots goda testresultat, bla i Brno CZ, vilket ledde till en avslutad karriär som aktiv förare. De goda resultaten visar att han är en av de mest framgångsrika förarna inom gokartsporten. Han är även ett bevis på att man kan bli fabriksförare och gokartvärldsmästare genom sin talang, utan att ha stora resurser i bagaget.

 


Resultat och milstolpar:

 

 

1985 

Metallic/Raket 85

Karriären inleddes, Klass Micro

1986

Dino/Raket 85

Första segern, Klass Micro (8 segrar)

1987 

Dino/Raket 85

Klass Mini (12 segrar)

1988 

Dino/PCR

Formel Nordic premiär

5:a Svenska Mästerskapet

1989 

Allkart/Sirio

Formel Nordic

1990

Birel/Sirio

Formel A premiär, hösten -90

1991

Swiss Hutless/Rotax

Första internationella start, Tyska Mästerskapen, Kerpen. 4:e plats. 

Pole position Europamästerskap, Ugento Italien, klass ICA.

5:a Världsmästerskap, Le Mans Frankrike, klass Formel A.

2:a World Cup, Hong Kong

1992

Swiss Hutless/Rotax

7:a totalt Europamästerskapen Formel Super A

2:a EM deltävling Mariemburg, Belgien

2:a Svenska Mästerskapet

1993

Swiss Hutless/Rotax

1:a Nordiska Mästerskap, Jönköping, Formel A

5:a Världsmästerskapet,Laval,France, Formel Super A

1994

Tony Kart/Italsistem

1:a Svenska Mästerskapet, Klippan, Formel A

2:a totalt Europamästerskapet, Formel Super A

6:a Världsmästerskap, Cordoba Arg, Formel  Super A

2:a Italienska Mästerskapet

1995

Tony Kart/Vortex

Revbensskada ödelade Europamästerskapet

1:a Winter Cup, South Garda

2:a World Cup Australien

3:a Världsmästerskap, Valance Frankrike, Formel Super A (premiär med Vortex motorn). Startpos 33 i finalen.

1996

Tony Kart/Vortex

1:a Europamästerskap, Formel Super A

1:a Världsmästerskap, Formel Super A

3:a Världsmästerskap Formel C (Super ICC)

Första testerna av Vortex 125cc

"Driver of the year" gokarttidningar i Europa

1997

Tony Kart/Vortex

Kombinerade Bilracing & Gokart under året

2:a World Cup Brasilien, Formel Super A

3:a Europamästerskap, Formel Super A

7:a Världsmästerskap, Formel Super A

4:a Europamästerskap, Formel C

1998

Dallara/Opel

Formel 3, Tyska Mästerskapen 3/4 säsong pga knapp budget.

1999

Avslutad  racingsatsning pga budgetproblem. Satsning på JP Racing Team för att bla lära upp unga gokartförare.

Studier i Ekonomi på heltid vid Lunds Universitet.

2003

Ekonom på Alfa Laval AB, Lund

JP Racing Team support

Tävlingsledare, Gokart

2004

Marknadsanalytiker på Alfa Laval AB, Lund

JP Racing Team support.

Racesupport till Tony Kart Racing Team på EM och VM tävlingarna.

Tävlingsledare, Gokart

2005-

Marknadsanalytiker på Alfa Laval AB, Lund

Fortsatt satsning på JP Racing Team.

Racesupport till Tony Kart Racing Team på EM, VM tävlingarna samt i Nordamerika.

Tävlingsledare, Gokart

 

 

 

 

tillbaka